Pages

Thursday, November 29, 2012

adil kah kita ?

Bismillah..

wahai manusia, takut lah pada Allah.


ini suatu kisah daripada riwayat Saidina Umar Al-Khattab, Amirul Mukminin . tawadhuknya beliau, beliau tidak merasakan bahawa beliau seorang pemimpin yang adil . beliau membenarkan Nabi saw, tetapi beliau tidak merasakan beliau ini golongan siddiqin . kerana sifat tawadhuk ini, Allah swt kurniakan syahid padanya, jannah menunggunya .


daripada aamil (pekerja) Umar Abdul Aziz, mengutus surat kepada Umar Abdul Aziz, mengadu mengenai kebinasaan negeri dan memohon bantuan kewangan bagi membaik pulih negeri tersebut . maka jawab Umar Abdul Aziz, maka perbaikilah negeri kamu dengan adil, dan bersihkan daripada segala zalim.

see ? bukan bantuan kewangan yang diberikan, tetapi nasihat supaya berlaku adil dalam pemerintahan kerana bila mana adilnya imam (pemerintah dll) itu, nescaya tiada wujud kerosakan dalam pemerintahan.


membicarakan soal adil .. mengapa adil ? saya bukan pemimpin negara . saya bukan ketua mana-mana organisasi . mengapa perlu dibicara soal adil ?

kerna sifat adil itu bukan hanya untuk pemimpin .

adil itu lawannya zalim .
tidak adil seseorang itu pada dirinya jika dia tidak mencegah dirinya daripada kemaksiatan dan dosa , tidak menghambakan diri pada Nya .

tidak adil seseorang itu pada orang di sekelilingnya bila mana dia tidak menyeru mereka ke arah kebaikan, tidak mencegah perihal kemungkaran .

tidak adil seseorang itu pada anak/isteri/suami/keluarga sekiranya tidak mengajak mereka ke arah Allah, selama mana mereka masih tinggal bersama .

dan mereka yang tidak adil itu haram syurga baginya . (sila rujuk pada yang lebih pakar)

adil kah kita ?

malam ni memang rasa diketuk oleh ustaz.. sangat-sangat !

"dekat besut ni berapa ramai cikgu ada? berapa ramai pensyarah? tapi daripada yang ramai tu, berapa ramai yang datang masjid solat jemaah? kalau cikgu sendiri liat nak datang masjid, tak payah jadi cikgu lah.. punoh anok murid . ilmu matematik, sains, dll yang kita ajar tu comey dah, buleh pahala dah, tapi ilmu akhirat kita tak tunjuk kat murid, tak guna jugak.. tak adil kita ."

sama lah juga klu kita sorang yang pergi masjid, yang pergi kuliah agama, yang mendekatkan diri pada Allah, tapi kita tak ajak family kita sama.. kita tak bawak family kita sama untuk cari redha Allah.. kita tak cegah family kita daripada kemungkaran.. kita tak adil.. kita zalim pada family kita..

kita hidup bukan kita seorang je nak masuk syurga ..


wahai hamba, takut lah pada Allah .




"wahai Tuhan kami, kurniakan lah kami kebaikan di dunia, dan juga kebaikan di akhirat, dan jauhkan lah kami daripada azab api neraka Mu."



0 comments:

Followers

± Kata Menoda Bahasa ±