Pages

Wednesday, October 17, 2012

kenapa kita hidup di dunia ?

Terima kasih Tuhan atas ilham untuk menulis .
moga-moga penulisan ini memberi manfaat padaku, pada saudara agamaku .


mari saudara, kita berfikir sejenak . kembali muhasabah diri kita . apa erti sebenar kita hidup ? mengapa kita berlegar-legar di dunia sekarang ini ? untuk berfoya-foya ? melepak bersama-sama member ? untuk mengejar nikmatnya dunia ? masing-masing sudah tahu jawapannya bukan.. cuma sekadar ingin mengingatkan kembali agar kita kembali sedar, kita ini hamba . hamba yang hina yang tak punya apa-apa tanpa Dia . ingat ingat ingat ! rezeki yang Dia bagi, belum tentu yang Dia redha . usah terkinjal-kinjal melompat gembira seandainya punya wang yang banyak, mampu angkat aston martin sekali pun . lupakah kita Qarun lebih kaya raya daripada kita, tapi pengakhirannya bagaimana ? kufur jua bukan ?

kita ini hamba, berlagaklah sebagai hamba . misi kita untuk mencari redhaNya, bukan kufur dengan nikmat anugerahNya . hanya dengan redhaNya kita selamat dunia dan akhirat . hanya dengan redhaNya kita beroleh  hasanah, fid dunya wal akhirah .

yakin kah kita hanya dengan bersolat kita bisa menjejakkan kaki ke syurgaNya ? itu pun belum tentu lagi solat kita diterima . kalau sekadar cap ayam, cincai-cincai, usah bermimpi . memang susah untuk khusyuk, tapi at least kita cuba, kita usaha . bukan solat sekadar melepaskan kewajipan . Ingat ! Allah itu Maha Bijaksana, Maha Mengetahui setiap apa yang terlintas di hati kita .

kita punya tangan, kita punya kaki . Alhamdulillah nikmat anggota yang Allah bagi pada kita . pernahkah kita bersyukur kita dapat nikmat anggota ini ? kalau ya, mengapa masih kita gunakan anggota ini untuk melakukan sesuatu yang ditegahNya ? mengapa masih kita gunakan anggota ini melakukan sesuatu yang mendatangkan kemurkaanNya ? mengapa masih malas solat, masih cincai-cincai solat sedangkan Allah dah bagi nikmat kaki tangan, nikmat kesihatan pada kita ? tak malukah kita, sesuatu yang diberi percuma pada kita tapi tidak kita gunakan untuk mencari redha pemiliknya ?


"syukur itu adalah dengan meninggalkan maksiat."


ayuh saudara ! masih belum terlambat untuk putar roda hidup kita . masih belum terlambat untuk mencari redhaNya . jadikan saat ini sebagai titik mula pencarian kita . mati tak mengenal usia, tak mengira masa . masih awal untuk taubat, masih muda lagi . itu cuma dusta semata . dusta yang kita sendiri buta kerananya .


Baginda pernah bersabda, "pergunakanlah waktu hidup engkau bagi keperluan masa mati engkau."
Ya kita cuma menumpang di bumi ini ! kita cuma si musafir, pengembara di dunia . asal kita yang sebenar ialah akhirat sana . tak kan mahu pulang ke tempat asal dengan tangan kosong ??



ingat, keseronokan dunia ini cuma cebis-cebis kecil sahaja berbanding nikmat di akhirat sana .


bila lagi mahu mencari redhaNya kalau bukan ketika hidup ? bila lagi mahu menghambakan diri padaNya kalau bukan ketika hidup ? sedangkan mereka yang telah mati pun merayu mahu kembali hidup agar dapat mengabdikan diri kepadaNya kembali . tak kan kita pun mahu termasuk dalam golongan ini, hanya mengaku Allah itu benar apabila sudah tercabut roh dari jasad ? celaka lah kita . amal hanya di dunia, di hari kemudian sana cuma tinggal hisab untuk kita sahaja.

memang susah untuk istiqamah mendukung agamaNya . pelan-pelan kayuh lah . pasti Allah bantu hambaNya yang membantu agamaNya . doa dan pengharapan itu semua disandarkan pada Allah . moga-moga kita semua diberi taufik dan hidayah yang tidak putus-putus daripadaNya .

jangan sesekali putus asa dengan rahmat Ilahi .




"Ya Allah, jadikanlah kami antara hamba-hambaMu yang mendapat syafaat daripada kekasihMu, Nabi Muhammad saw di akhirat kelak."






0 comments:

Followers

± Kata Menoda Bahasa ±