Pages

Thursday, November 29, 2012

adil kah kita ?

Bismillah..

wahai manusia, takut lah pada Allah.


ini suatu kisah daripada riwayat Saidina Umar Al-Khattab, Amirul Mukminin . tawadhuknya beliau, beliau tidak merasakan bahawa beliau seorang pemimpin yang adil . beliau membenarkan Nabi saw, tetapi beliau tidak merasakan beliau ini golongan siddiqin . kerana sifat tawadhuk ini, Allah swt kurniakan syahid padanya, jannah menunggunya .


daripada aamil (pekerja) Umar Abdul Aziz, mengutus surat kepada Umar Abdul Aziz, mengadu mengenai kebinasaan negeri dan memohon bantuan kewangan bagi membaik pulih negeri tersebut . maka jawab Umar Abdul Aziz, maka perbaikilah negeri kamu dengan adil, dan bersihkan daripada segala zalim.

see ? bukan bantuan kewangan yang diberikan, tetapi nasihat supaya berlaku adil dalam pemerintahan kerana bila mana adilnya imam (pemerintah dll) itu, nescaya tiada wujud kerosakan dalam pemerintahan.


membicarakan soal adil .. mengapa adil ? saya bukan pemimpin negara . saya bukan ketua mana-mana organisasi . mengapa perlu dibicara soal adil ?

kerna sifat adil itu bukan hanya untuk pemimpin .

adil itu lawannya zalim .
tidak adil seseorang itu pada dirinya jika dia tidak mencegah dirinya daripada kemaksiatan dan dosa , tidak menghambakan diri pada Nya .

tidak adil seseorang itu pada orang di sekelilingnya bila mana dia tidak menyeru mereka ke arah kebaikan, tidak mencegah perihal kemungkaran .

tidak adil seseorang itu pada anak/isteri/suami/keluarga sekiranya tidak mengajak mereka ke arah Allah, selama mana mereka masih tinggal bersama .

dan mereka yang tidak adil itu haram syurga baginya . (sila rujuk pada yang lebih pakar)

adil kah kita ?

malam ni memang rasa diketuk oleh ustaz.. sangat-sangat !

"dekat besut ni berapa ramai cikgu ada? berapa ramai pensyarah? tapi daripada yang ramai tu, berapa ramai yang datang masjid solat jemaah? kalau cikgu sendiri liat nak datang masjid, tak payah jadi cikgu lah.. punoh anok murid . ilmu matematik, sains, dll yang kita ajar tu comey dah, buleh pahala dah, tapi ilmu akhirat kita tak tunjuk kat murid, tak guna jugak.. tak adil kita ."

sama lah juga klu kita sorang yang pergi masjid, yang pergi kuliah agama, yang mendekatkan diri pada Allah, tapi kita tak ajak family kita sama.. kita tak bawak family kita sama untuk cari redha Allah.. kita tak cegah family kita daripada kemungkaran.. kita tak adil.. kita zalim pada family kita..

kita hidup bukan kita seorang je nak masuk syurga ..


wahai hamba, takut lah pada Allah .




"wahai Tuhan kami, kurniakan lah kami kebaikan di dunia, dan juga kebaikan di akhirat, dan jauhkan lah kami daripada azab api neraka Mu."



2 comments:

Anonymous said...

[p]cheap ugg roxy tall boots Twinface Quality A sheepskin with natural edges, suede heel protects and nylon binding . The [url=http://www.ugbootsinuksale.co.uk]ugg boots sale uk[/url] sheepskin boots lets you enjoy the winter months to the fullest . There might be a few women who are considered about how many design options they will have to choose from when they are doing their nails . The design of the boot with its sheepskin [url=http://www.ugbootsinuksale.co.uk]ugg boots in uk[/url] leads to considerable thermostatic benefits . They are ideal in all climate [url=http://www.ugbootsinuksale.co.uk]ugg boots uk sale outlet[/url] conditions . Besides, it is very important for you to know that sheepskin leather does not look perfectly shaped . com/ Related Articles - ugg bailey button short boots, ugg boots uk, ugg bailey button triplet red, Email this Article to a Friend! Receive Articles like this one direct to your email box!Subscribe for free today! . ugg bailey chestnut Stores offers all kinds of uggs bailey ,including ugg 5803,ugg bailey button [url=http://www.ugbootsinuksale.co.uk]ugg boots uk[/url] triplet and so on.[/p][p]You will find these shoes around UGG a pre-existing sale . T h e p e r s o n q u i z z e d o v e r T w o g i r l s . You can discover out any design footwear [url=http://www.ugbootsinuksale.co.uk]ugg boots uk sale cheap[/url] and boots from Ugg which consist of Ugg Classic, Ugg Ultra, Ugg Slippers and Cheap Genuine UGG Boots Sandals . Here I just want to tell some places or practical ways to find cheap boots . Each of these styles offers the same quality craftsmanship and comfort as UGG's tall boots, but with their own unique look . Quality of motion on screen is increased by the use of Motion Focus Technology . The UGG Bailey Button Fancy Chestnut Boots traditional tall boots on profit will sustain your ft cosy and cozy in chilly temperatures and at a safe level once the sunlight is vibrant ?That is why UGG Bailey Button Fancy Chestnut Boots Australia traditional Tall traditional cardy could be put on in warmer environment as well as your ft wont get all warm and sweaty! Now you can create in your new period of your time UGG Bailey Button Fancy Chestnut Boots Cardy in each and every and every season . The player will in turn, hopefully, deposit that dollars back again in the poker accounts and produce additional business enterprise and more income.[/p]

Anonymous said...

[p]Ease of UseThe system's visual appearance [url=http://www.clarisonicmiainsales.co.uk]clarisonic mia sale[/url] isn't eye catching; as like, it looks like an amalgam of a Pedi egg and your lady's electric shaver . It will give you deep gentle cleansing and [url=http://www.clarisonicmiainsales.co.uk]clarisonic brush[/url] exfoliation daily simply put face looks bright and even and healthy . Also, your moisturizer or anti aging [url=http://www.clarisonicmiainsales.co.uk]clarisonic mia[/url] cream will be more effective as it will be more easily absorbed by the skin . Renting the decorations [url=http://www.clarisonicmiainsales.co.uk]clarisonic mia 2 sale[/url] is preferable over buying them . Such tea sets date back to the Ming Dynasty 1368-1644AD . cause, [url=http://www.clarisonicmiainsales.co.uk]clarisonic mia 2[/url] Younger your body doesn隆炉t have to be exfoliated as frequently.[/p]

Followers

± Kata Menoda Bahasa ±