Pages

Tuesday, March 13, 2012

sama-sama kita jadikan iktibar

dengan nama ALLAH Yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani .

siapa kita untuk tidak di uji olehNya .. setiap bisikan iblis dan syaitan itu merupakan salah satu bentuk ujian untuk menguji sejauh mana ketaatan kita padaNya, atau mungkinkah kita tunduk pada bisikan laknatullah tersebut ?

pernah kalian mendengar kisah Barisha ? seorang hamba ALLAH yang sudah 220 tahun patuh padaNya tanpa ada satu durhaka . dia mempunyai 60 000 orang murid . masyaALLAH . 60k syeikh . mana nak jumpa sekarang ni.. cikgu cikgu kat sekolah luar sana pun tak sampai murid 60 000 ni .

dia juga diberi kelebihan oleh ALLAH, dapat berjalan di atas udara . subhanallah ! ini lagi dasyat syeikh . kelebihan ini diberi hasil ketaatan dan barakah dalam beribadat kepada ALLAH sehinggakan para malaikat pun turut sama kagum melihat ibadahnya . ALLAH swt berfirman, " Mengapa kamu sekalian kagum terhadap Barsisha ? sesungguhnya Aku mengetahui apa yang kamu tidak tahu, bahawa Barsisha akan kufur dan masuk ke dalam neraka selama-lamanya . "

iblis laknatullah mendengar akan hal tersebut . maka iblis mendatangani Barshisa dengan rupa manusia .

Barsisha : siapa kamu dan apa mahu mu ?
Iblis       : aku seorang ahli ibadat, dan aku datang untuk membetulkan ibadatmu terhadap ALLAH . aku beridabat 3 hari berturut-turut tanpa tidur dan makan . 

mendengar akan hal itu, timbul rasa ingin tahu dalam hati Barsisha . sedangkan dia sendiri tidur dan makan . ingin sekali dia beribadat seperti yang diperkatakan oleh sang iblis tadi .

Barsisha : bagaimana caranya ?
Iblis       : terlebih dahulu, kamu mestilah melakukan maksiat . kemudian bertaubatlah kamu sesungguhnya meminta keampunan dari ALLAH .

diringkaskan cerita, terpedaya dengan godaan sang iblis, maka Barsisha pun memilih untuk melakukan maksiat samada berzina, membunuh atau pun minum arak . lalu dia mendatangi seorang perempuan yang menjual arak, meminumnya, kemudian berzina dengan perempuan itu . lalu dibunuhnya suami perempuan yang menyaksikan kejadian itu . nauzubillah . moga-moga kita terhindar daripada melakukan yang sedemikian .

ALLAH itu Maha Hebat . ditakdirkan Barsisha tertangkap dek perbuatan terkutuknya itu . dia ditangkap dan dikenakan 100 sebatan kerana minum arak, 100 sebatan kerana berzina dan disula kerana membunuh . di saat itu, iblis masih lagi terus menyesatkan Barsisha . di datanginya Barsisha dan kemudian di bisikkan, "aku bisa membantu kamu dan membebaskan kamu . akan tetapi kamu harus tunduk dan sujud terlebih dahulu kepadaku ."

Maka jawab Barsisha, "bagaimana aku harus sujud padamu sedangkan kaki dan tangan aku terikat ?"
jawab si iblis, "sujudlah dengan mengisyaratkan dengan kepalamu. "

maka Barsisha pun menurut dan patuh kepada tipu daya sang iblis sehingga dia mati dalam keadaan yang kufur .

nauzubilah syeikh . Barsisha, bukan calang-calang orang . seorang ahli ibadat yang akhirnya tertewas dengan tipu daya iblis laknatullah . kita yang serba kekurangan ini pula bagaimana ? mampukah kita menghadapi segala tipu daya iblis sewaktu sakaratul maut kelak, dan mati dengan kalimah ALLAH ?

mudah-mudahan ALLAH memberikan belas kasihanNya kepada kita .


Ya ALLAH,
hidupkan kami dengan iman,
matikan kami dengan iman,
dan masukkan lah kami ke dalam syurgaMu dengan iman .
aamin .

0 comments:

Followers

± Kata Menoda Bahasa ±