Pages

Saturday, August 18, 2012

Aidilfitri, raya kerana menang atas nafsu atau...?


selamat pergi Ramdhan, dan selamat kembali lagi nanti.. itu sudah pasti . cuma kami manusia ini yang belum pasti, belum pasti masih bernyawa atau tidak di saat kau tiba kemudian nanti. menjelang Aidilfitri ini, sudah menjadi lumrah kaum-kaum ibu sibuk hias sana sini, prepare itu dan ini. kaum bapa juga tidak ketinggalan, membantu apa yang patut. aku? heh.. tiada apa nak disibukkan.. sambutan kami di sini ala kadar sahaja.. cukuplah ada baju melayu baharu walaupun sehelai. itu pun sudah dikira rezeki..

sejujurnya, tiada terlintas untuk menulis di hari terakhir Ramadhan ini.. cuma, saat tadi terpukul dengan sesuatu yang mengocak iman.. belum pun raya lagi, ramai antara kita sudah sibuk dengannya.. ramai antara kita pulun untuk raya, hakikatnya Ramadhan masih ada, masih berbaki walaupun sudah sampai akhir.. tidak sedihkah kita? bukan sedih kerana Ramadhan akan berlalu, tapi sedih kerana orang-orang bertaqwa itu menyambut Aidilfitri sebagai tanda berjaya melawan hawa nafsu pada bulan Ramadhan, kita pula? apa kejayaan kita? apa sebabnya kita berhari raya? di saat masih berbaki Ramadhan ini, kenapa ramai di antara kita yg sudah "burnt-out", tak mahu manfaatkan Ramadhan hingga ke akhirnya..

beraya itu tak salah, pakai baju baru tak salah, ziarah sanak saudara juga tidak salah.. cuma jangan lupa kita masih punya tanggungjawab sebagai hamba. jangan amal ibadah kita di sepanjang bulan Ramdhan dihentikan, ditinggalkan.. teruskanlah, dan istiqamah lah, mudah-mudahan kita mendapat redhaNya sampai akhirat sana. jangan jemaah kita, yang Ramadhannya cukup 5 waktu sehari, di Syawalnya, jemaah mana yang dan sahaja.. jangan bacaan al-Quran kita, yang Ramadhannya khatam 30 juz, di bulan-bulan lain, separuh juzuk pn tak smpai.. jangan jangan jangan !

“Wahai Allah, Tuhan yang membolak-balikkan hati, tetapkanlah hati kami di dalam agamaMu dan ketaatan.”

saat Nabi saw membaca doa ini, ada sahabat bertanya, "Ya Rasulullah, apakah Engkau juga takut berubah hati (murtad) ?" jawab Baginda, "siapa di dunia dapat menjamin aku dari muslihat Ilahi?"

hhmm Baginda saw pun turut berdoa agar ditetapkan hati dan iman Baginda.. kita? usah menjadi hamba yang sombong. sekali Allah twist hati kita, menyesal tak sudah lah sampai kiamat.. moga-moga kita tergolong dalam golongan hamba-hambaNya yang beriman dan diredhai.

“Hati manusia berada pada kekuasaan Ar-Rahman. Dia mengubah hati mengikut kehendakNya.” 


yang beraya kerana kemenangan atas nafsu, tahniah saya ucapkan. Alhamdulillah, moga terus menerus menang dalam perjuangan yangg lain yangg mendekatkan diri di sisi Allah swt.

yang beraya kerana Hari Raya, selamat hari raya. selamat bergembira. raya, raya jugak, jangan lupa kewajipan kita. takpa, kalau kita tak sempat nk manfaatkan Ramadhan kali ini, kita teruskan usaha kita di bulan-bulan lain sehingga Ramdhan al-mubarak kembali lagi. moga umur kita dipanjangkan, dan diberkati olehNya, Ya Rahman Ya Rahim. di bulan lain pun kita boleh lipat gandakan amal kita, kita boleh mencari redhanya.. dan pintu memohon keampunanNya itu sentiasa terbuka bukan?  =)


cukup lah sampai di sini sahaja.. masih lagi tiada mood sebenarnya untuk menulis. maaf andai ada tutur bicara yang kurang menyenangkan, yang menimbulkan rasa yang kurang senang di kalangan pembaca.


Akhir kata, Selamat Menyambut Hari Lebaran. 
Maaf . Zahir . Batin .






0 comments:

Followers

± Kata Menoda Bahasa ±