Pages

Friday, August 10, 2012

Lets rock our iman !


Alhamdulillah kita sudah menghampiri malam ke 20 Ramadhan yg penuh barakah. bermakna kita makin hampir dengan malam Lailatul Qadr, semakin hampir dengan penghujung Ramadhan. :(

Apa khabar iman kita kali ini? makin benci akan maksiat? makin cinta akan jalanNya? makin butuh keredhaanNya? Alhamdulillah wa Astaghfirullah :)

teringat kisah yg dibicarakan oleh seorang teman Subuh tadi.. kita ini sebagai hamba, agak-agak kita ini hamba daripada golongan yg mana? hamba yg muslim, hamba yg beriman, atau hamba yg bertaqwa? hamba yg muslim ini, senang cerita ibarat muallaf yg baru peluk Islam, ada aja syahadatain, muslim lah dia. hamba yg beriman, hamba yg menunaikan perintah Allah manakala hamba yg bertaqwa ini, lagi 'up' daripada hamba yg beriman. dia bukan sahaja patuh pada perintah Allah, tapi juga sentiasa 'polish' imannya, 'polish' amal ibadahnya. dia yg takut pada kekuasaan Allah swt. di mana kita? :)

masih ada lagi berbaki 10 hari.. moga kita tidak layu, tidak exhausted sebelum tiba di penghujung. Hakikatnya, ia tidak pernah berpenghujung sehingga lah kita dijemput kembali oleh Ilahi. bukan? cuma berbicara dalam skop Ramadhan dan Lailatul Qadr, kita letakkan satu penghujung yg sementara, sebelum kita kembali meneruskan perjuangan di bulan-bulan seterusnya.

seorang lelaki bertanya kepada Rasulullah saw, "Apakah pendapat engkau jika aku sembahyang yg wajib, dan aku berpuasa Ramadhan, dan aku halalkan apa yg halal, dan aku haramkan apa yg haram, dan aku tidak menambahkan sesuatu atas demikian itu, adakah aku masuk syurga?" Jawab Baginda saw, "Ya ! (masuk syurga)" - Riwayat Muslim

ayuh ! kita pulun hari-hari yg masih berbaki ini.. semoga kita menjadi golongan hamba yg dipilih oleh Ar-Rahman Ar-Rahim untuk bertemu dengan Lailatul Qadr, dipilih untuk merebut peluang beribadah di malam yg lebih baik daripada seribu bulan. insyaAllah.


Lets rock our iman !!!  XD



من قام ليلة القدر إيمانا واحتسابا غفر له ما تقدم من ذنبه

"Barang siapa yang bangun (untuk beribadah) pada malam Lailatul Qadar dengan penuh keimanan dan keikhlasan, niscaya Allah akan mengampuni dosa-dosanya yang telah lampau." (HR Bukhari dan Muslim)

1 comments:

wAnShuE said...

selamat hari raya
maaf zahir n batin
=)

Followers

± Kata Menoda Bahasa ±